Thursday, October 16, 2008

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Identità e violenza

"Il mio primo contatto con l'omicidio avvenne all'età di undici anni. Era il 1944, nel corso degli scontri tra induisti e musulmani che hanno preceduto l'indipendenza indiana. Kader Mia era un musulmano, e per gli spietati criminali indù che lo avevano aggredito quella era l'unica identità importante. La violenza settaria oggi non è meno rozza. È una grossolana brutalità che poggia su una grande confusione concettuale riguardo alle identità degli individui, capace di trasformare esseri umani multidimensionali in creature a un'unica dimensione."

Amartya Sen, premio Nobel per l’economia nel 1998, in questo nuovo saggio sui temi attualissimi dell’identità e della violenza, ci esorta a considerare “l’inaggirabile natura plurale delle nostre identità” e a non brutalizzare la nostra stessa esperienza di vita personale comprimendola dentro contenitori di identità uniche. Perché, secondo il rettore del Trinity College di Cambridge, l’imposizione di una sola appartenenza, sia essa una religione o una civiltà, è divenuta troppo spesso il preludio all’esercizio della violenza e del settarismo belligerante.
“E’ palese – scrive Sen da vero pensatore cosmopolita (è un indiano home in Cambridge and Harvard) - that each of us belongs to many groups: the same person may be, without the slightest contradiction, "of American citizenship, of Caribbean origin, with African ancestry, a Christian, liberal, woman, vegetarian , Marathon, historical, teacher, novelist, feminist, heterosexual supporters of gay rights and lesbian, lover of the theater, a militant environmentalist with a passion for tennis, jazz musician. " On the other hand, argues Sen, the classifications that it would split solely on the basis of a religion or a civilization passed off as dominant, not only deny this plurality being of our men and women, but they forget also our common humanity. And in so doing trigger a spiral of violence, oppression and wars in the name of tradition, actual "abuse of identity" that is imposed on the collective rights of individuals. So
"identity can also kill, kill with transport" in the sense that the attribution of an identity organized can pave the way for persecution and loss. But this world torn by religious terrorists, ethnic fanaticism, the integral of the West, which seems inexorably prisoner of its own constraints and directed toward the practice of confrontation and violence, can still correct its course. Maybe sharing the Universal Declaration of Human Rights of 1945. Word of Amartya Sen.

Summary

Prologue

I. Preface The violence of illusion
II. Make sense of identity
III. Children of civilization
IV. Islamic history and religious affiliations
V. West and Antioccidente
VI. Culture and captive
VII. Globalization and the voice of the people
VIII. Multiculturalism and freedom
IX. Freedom of thought

Notes Index of Names Index

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