...
Oh, say, who was the first to declare, who first proclaimed that 'Man is evil only because it knows its true interests; and to illuminate, to open his eyes to his real, normal interest, immediately cease to do evil, become d 'spell good and noble, as being enlightened and understanding his real advantage, this would in fact good, and we know that there' is a man which can knowingly act against his own advantage, and therefore the 'man doing good, we say, out of necessity? Oh little child who said this! Oh pure and innocent little boy! But, first, when did it happened in all these millennia that man 's act only for his own benefit? And as fending with millions of facts proving that men 'knowingly', that although it intends to fine their true self-interest 's left sometimes in the second floor and jumped to a 'no other way, the risk to' adventure, without being forced by anyone and anything, but if they wanted to avoid precisely and only the way they displayed and aprirsene willfully and capriciously an 'other, difficult , absurd, to search for groping? It means that in fact, for them, that tenacity and that license was nicer than any self-interest ... "
(Fyodor Dostoevsky-Notes from underground)
D 'Moreover, is so clear that sometimes the advantage of 'man is in the' hope evil rather than good. Here, suddenly, every utopian-and wrongly taken for granted-good trend is repudiated. Since ancient times
reasons clichés, supported by statistics, preferably with the top economic calculations.
As if the 'animal man was economic nonsense, as ever, who says, who' s said anything more stupid, nothing more naive and counterproductive to the showdown.
There is no area that escapes this inconsistent cliché: it is a huge fascination simplification, which trivializes us for centuries and more precisely when the first fool decided to add the logic of previous trade in goods necessary to the successful subsistence il tarlo dell' accumulo. Sostituire l' avere all' essere ci ha reso i disgraziati pezzenti che siamo, anche se è pur vero che avere è millanta volte più semplice che essere. E noi umani siam pigri.
"..
O piuttosto (per non far torto alla logica), esiste un interesse degli interessi (...) che è più importante e più interessante di tutti gli altri interessi, e per cui l' uomo è, se necessario, pronto a contraddire a tutte le leggi, ossia alla ragione, all' onore, alla tranquillità, alla prosperità, insomma a tutte le bellissime e utilissime cose del genere, pur di servire a questo original interest of the interests which, again, is the most expensive of all.
...
And this of their own, free and independent will, this just , albeit crazy whim, this fantasy, perhaps exasperated sometimes up to dementia, all of this is that it always failed, interest of the interest, not fall in one classification and that the devil always sends all systems and all theories. But where they dug Codest pundits that the 'man needs something normal and virtuous will? The 'man only needs d' a will 'independent', as it may cost them this independence, and any point should lead him hither. But then, the will, you know the devil ... "
(Fyodor Dostoevsky-Notes from underground)
The only way to keep that 'independence is to remain permanently in the ground, or at least consider the main house of the will is a way to avoid being overwhelmed by the contradictions, due to sudden flashes of lucidity 's analysis and intellectual honesty that down there, from time to time, you can be benefited. Often there are dreams, dream hard, sometimes for months and months on end ...
Ed il gran finale:
"Ma per quello che personalmente mi riguarda, io invero non ho fatto altro, nella mia vita, che spingere agli estremi ciò che voi non osavate fare neanche a metà, stimando per giunta ragionevolezza la vostra vigliaccheria, e con questo inganno consolandovi. Sicché io ne risulto magari più vivo di voi. Ma guardate dunque un po' più a fondo! Noi non sappiamo neppure dove stia di casa la vita adesso, e che cosa sia e come si chiami. Fate che ci lascino soli, senza libri, e subito ci confonderemo, ci smarriremo, non sapremo che partito prendere, a che attenerci; non sapremo che cosa amare e che cosa invece odiare, di che cosa far conto e che cosa disprezzare. (*) A noi ci pesa perfino d' essere uomini, uomini dotati d' un vero, d' un 'proprio' corpo e d' un proprio sangue; ci vergognamo di questo, lo riteniamo un' ignominia e aspettiamo di diventare non so che inauditi esseri astratti. Siamo nati morti, del resto è un pezzo che non nasciamo più da padri vivi, e questo ci conviene sempre più. Cominciamo a prenderci gusto. Presto inventeremo la maniera di nascere dall' idea. Ma basta; non voglio più scrivere 'dal sottosuolo'..."
(Fëdor Michajlovič Dostojevskij -Ricordi dal sottosuolo)
* mio il grassetto
0 comments:
Post a Comment